Nieuwe regels voor webshops

Een webshop is aantrekkelijk vanwege de eenvoudige opzet en de centrale rol van internet en sociale media. Maar consumenten zijn niet altijd goed beschermd als zij online shoppen. Daarom gelden er sinds kort nieuwe regels voor webshops. Waar moet u zich aan houden?

Een man en vrouw hard aan het werken om de pakketjes in te pakken om te verzenden
Nieuws
Datum: 25-07-2022

Reviews

Goede reviews zijn een opsteker voor uw webshop. Maar een consument moet er wel op kunnen vertrouwen dat het geen nepreactie is. Daarom moeten de reviews van echte klanten zijn. Verder moet u aangeven of u alle positieve en negatieve reviews verwerkt, of u betaalt voor beoordelingen en of er sprake is van sponsoring. Ook mag u op social media geen valse consumentenbeoordelingen plaatsen.

Gepersonaliseerd aanbod

U kunt uw klanten een persoonlijk en geautomatiseerd aanbod doen op basis van recente zoekopdrachten, aankoopgeschiedenis, woonplaats of andere kenmerken. Dat is prima, maar uw klant moet dit wel weten voordat hij iets koopt. Plaats daarom bijvoorbeeld een pop-up of een mededeling op de betaalpagina.

Kortingen

Kortingen zijn altijd aandachtstrekkers. Maar het moet wel om een echte korting gaan. Als u een van-voor-korting biedt, moet de van-prijs de laagste prijs zijn die u tenminste 30 dagen voorafgaand aan de kortingsactie voor dat artikel gebruikte. Wel mag u het prijsverschil laten zien met een concurrent of met de adviesprijs van een product.

Gratis online diensten

Ook op gratis digitale diensten zijn consumenten dol. Maar als u vraagt om persoonlijke gegevens moet u de klant laten weten hoe lang hij aan de digitale dienst vastzit en hoe hij zich weer kan uitschrijven. Consumenten moeten bovendien binnen veertien dagen zonder opgaaf van reden de gratis digitale dienst kunnen opzeggen. In dat geval moet u direct de verwerking van de klantgegevens stoppen en verwijderen.

Online marktplaatsen

Op een online marktplaats kan een klant iets kopen van u of van iemand anders. Maar voor zij tot koop overgaan, moeten consumenten wel weten met wie zij zaken doen. Is dat een ondernemer of een consument? En welke voorwaarden gelden er bij de overeenkomst? Deze gegevens moeten zichtbaar zijn op de betaalpagina. De regels gelden als het uw online marktplaats is of als u anderen via uw webshop producten of diensten aan laat bieden. Bovendien moet u dan van tevoren informatie opvragen over de juridische status (ondernemer of particulier) van de verkoper en over zijn verkoopvoorwaarden.

Vergelijkingssites

Heeft u een online vergelijkingssite? Ongeacht of een bezoeker iets koopt, moet voor hem duidelijk zijn op basis waarvan de zoekuitslag tot stand komt. Als bedrijven betalen voor een hoge plek in de zoekresultaten, moet u dat vermelden.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag

Alarmcentrale motorrijtuigen
(+31) (0) 20 651 58 27

Alarmcentrale reisverzekeringen
(+31) (0) 20 651 56 12

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.